بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
ریشه افت عملکرد "کشرق" را می‌توان در عملکرد تولید و فروش شرکت پیدا کرد؛

افت عملکرد واضح در "کشرق" و رسیدن به زیان دهی 

افت عملکرد واضح در
مقدار تولید تجمعی ۶ ماهه ابتدایی شرکت صنعتی و معدنی و شمال شرق شاهرود نیز نشان می‌دهد که ضعیف‌ترین عملکرد در ۳ سال اخیر متعلق به امسال است. 
کد خبر : ۲۸۶۴۰۲

بورس نیوز:

شرکت صنعتی و معدنی و شمال شرق شاهرود با نماد کشرق از جمله شرکت‌های معدنی در حوزه ذغال سنگ است که سهام آن در فرابورس ایران معامله می‌شود. محصولات آن شامل ذعال سنگ و ذغال سنگ کک شو می‌شود. با مراجعه به میزان تولید و فروش شرکت و صورت‌های مالی آن، اما مشاهده می‌کنیم که افت عملکرد واضحی در آن در حال رخ دادن است. 

نسبت P/E شرکت در سال‌های اخیر مدام در حال افزایش است و پس از گزارش ۳ ماهه بهار حتی شاهد زیان ده شدن شرکت و منفی شدن این نسبت در این نماد هستیم. نمودار تغییرات P/E شرکت را در یک سال اخیر در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

افت عملکرد واضح در

این نسبت در انتهای بهار به عدد ۱۰۳ رسیده است و نهایتا با انتشار گزارش فصل بهار منفی شده است که دیگر در نمودار مشخص نیست، در واقع شرکت به زیان دهی رسیده است. 

افت عملکرد واضح در

اگر حاشیه سود شرکت را در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و بهار ۱۴۰۳ هم مقایسه کنیم شاهد افت مدام در عملکرد شرکت هستیم به گونه‌ای که حاشیه سود خالص شرکت از ۱۰ درصد به منفی ۸ درصد رسیده است. 

ریشه این افت عملکرد را می‌توان در عملکرد تولید و فروش شرکت پیدا کرد. در ادامه مطلب به سراغ نمودار‌های مقدار تولید، مقدار فروش و مبلغ فروش شرکت در ۳ سال اخیر می‌رویم، در آن جا افت عملکرد شرکت و به وضوح در سال ۱۴۰۳ را مشاهده می‌کنیم. 

مقدار تولید

از نظر مقدار تولید در ۵ ماه از ۶ ماه نخست ابتدایی سال شاهد افت در مقدار تولید هستیم که جزئیات آن را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید: 

افت عملکرد واضح در

مقدار تولید تجمعی ۶ ماهه ابتدایی شرکت نیز نشان می‌دهد که ضعیف‌ترین عملکرد در ۳ سال اخیر متعلق به امسال است. 

افت عملکرد واضح در

مقدار فروش

در مقدار فروش شرکت هم همانند مقدار تولید در ۵ ماه از ۶ ماه ابتدایی سال کمترین مقدار در ۳ سال اخیر ثبت شده است و در حالت تجمعی نیز کمترین مقدار ۶ ماهه متعلق به سال ۱۴۰۳ است. 

افت عملکرد واضح در

افت عملکرد واضح در

مبلغ فروش

از لحاظ مبلغ فروش با افزایش نرخ‌ها و افزایش قیمت دلار و ... در سال گذشته مقداری از افت فروش شرکت جبران شد، ولی در سال جاری مجددا شاهد افت مبلغ فروش در شرکت هستیم. 

افت عملکرد واضح در

افت عملکرد واضح در

جمع بندی 

با توجه به مشکلاتی که در مورد کشرق بیان کردیم و افت عملکرد شرکت باید دید راهکار مدیران و سهامداران اصلی شرکت برای خروج از زیان و رفع این گونه مشکلات چیست. ادامه داشتن روند فعلی باعث خواهد شد تا در میان مدت و بلند مدت شرکت درگیر زیان انباشته شده که خروج از زیان دهی را برای آن بسیار سخت و پیچیده خواهد کرد. 

همچنین با وضعیت فعلی شرکت جذابیت چندانی برای سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این شرکت وجود ندارد و اوضاع شرکت در بازار سرمایه نیز همانند اوضاع بنیادی آن سخت و پیچیده خواهد شد.

پایان مطلب

نویسنده مهمان (فرید عباسی)

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.